onsdag 25. november 2009

Overvåkning og frihet







Mandagens Fritt Ord-debatt om overvåkning og frihet var tidvis veldig interessant, og jeg blir absolutt å lese John Kampfners bok "Freedom for Sale" etterhvert. Hans halvtimes presentasjon av boken hadde mange tankevekkende aspekter, men jeg ble mest imponert over Magnus Marsdal denne kvelden. Jeg har ikke lest "FRP-koden", og jeg visste ikke mye om han fra før av, men han framsto som en kunnskapsrik og spennende tenker. Filosofen Lars Svendsens kritikk av Kampfner ble derimot for lite utdypet (i det minste for en som ikke har lest boken), men han hadde også noen gode poenger. Abid Q. Rajas bidrag til debatten var derimot minimalt, og jeg mistenker han for å ikke ha lest ferdig Kampfners bok, da han virket lite kjent med hans argumenter på forhånd. Han startet av en eller annen grunn med å påpeke at Saudi-Arabia er et mer reaksjonært samfunn enn Iran, uten at jeg tror noen helt så relevansen til kveldens tema, han selv inkludert.

Problemet med slike debatter er ofte at de blir for lite konkrete, og at det blir mange løse tråder som det ikke blir tid til å ta tak i. Det var også litt skuffende at det ikke ble en mer utdypende prat om EUs datalagringsdirektiv, som etter mitt inntrykk ble mye hardere debattert i Sverige enn her til lands. Men kvelden hadde mange tankevekkende poenger, og Marsdal er som sagt en veldig interessant person.


Jeg gleder meg forøvrig til å starte på Alfred McCoys nye bok "Policing America's Empire: The United States, the Philippines, and the Rise of the Surveilance State". McCoys "A Question of Torture" er den mest informative studien av tortur jeg har lest, og jeg ser fram til å se hvordan USAs brutale okkupasjon av Filippinene la grunnlaget for den moderne big brother-staten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar