lørdag 21. november 2009

Ålesund



Showet på Teaterfabrikken i Ålesund på torsdag var veldig kult, og jeg likte virkelig både lokalet og folkene som jobbet der. Festing ble det ikke så mye av da jeg måtte opp ugudelig tidlig dagen etter, men jeg ser fram til å dra tilbake dit en eller annen gang. Nå var det selvsagt en god del av publikum som ga meg tomme og oppgitte blikk (en spesiell kombinasjon), men det er sånn som skjer når man har firma i salen som ikke aner hva de er der for å se på. Stand-up er stand-up. Visstnok. Det er uansett godt å se selvstendige klubber som får det til å gå rundt omkring i landet, og den siste måneden har jeg hatt veldig bra show i både Bergen, Trondheim og altså Ålesund. Jeg fikk også testet ut 25 nye minutter på Dattera til Hagen på onsdag, og selv om det meste var røft og uferdig, så er det mye potensiale i en del av det materialet. Jeg jobber mot å sette opp et eget show til våren en gang, og det var spennende å prøve ut litt helt ny tematikk.

Jeg har forøvrig reist jævlig mye den siste tiden, så det er utrolig digg å ha en rolig helg hjemme med familien nå. Jeg har faktisk ikke jobb før neste helg, og for en gangs skyld er ikke det en stressende tanke, men bare beroligende. Skal se litt film, lese litt, og få med meg John Kampfners debatt og foredrag om privat kapital og frihet på mandag. Jeg vil forøvrig anbefale alle som er opptatt av mediakritikk å lese Jonathan Cooks analyse av Nick Davies "Flat Earth News" og Edwards/ Cromwells "Newspeak in the 21st Century". Jeg har kun lest sistnevnte bok, men jeg har også Davies bok stående i hylla, som jeg kjøpte etter å ha lest hans glimrende artikler om narkotikapolitikk i The Guardian. Det er uansett en meget god sammenligning, og selvfølgelig lesning for alle som er interessert i  Herman og Chomskys propagandamodell. Et annet tips er Steven Pooles "Unspeak", som jeg akkurat ble ferdig med. Det er en veldig interessant analyse av språk og propaganda, og jeg fikk mye inspirasjon og tanker ut av å lese den boken. Jeg vil anbefale den foran både Dan Browns siste og Märthas englebok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar